Customer Case: IBeton
IBeton haalt aanzienlijke tijdswinst met nieuwe bedrijfssoftware
We zijn op bezoek bij IBeton, het bedrijf waar u terecht kan voor al uw betonnen doelen. Hun verhaal begint in de jaren '50, maar ondertussen zijn we vier generaties verder en zetelt IBeton al meer dan twintig jaar in de Industriezone TTS in Temse. Het bedrijf staat nog steeds onder leiding van de familie Illegems, namelijk Jos Illegems, Peggy Heirbaut, Nicholas Illegems en Charis Illegems.
IBeton heeft van regenputten en septische putten hun specialiteit gemaakt. Maar de betonspecialist uit Temse produceert en levert ook nog betonnen balken, betonnen palen, muurplaten en dekstenen.
IBeton maakte gebruik van een Windows systeem voor de boekhouding en verkoop. Een systeem dat niet meer voldeed aan de noden van de moderne bedrijfsvoering en waar omslachtige bedrijfsprocessen en facturatie de gewoonte was geworden.

Zo bestond er geen enkele mogelijkheid om facturen digitaal te versturen, was er geen sprake van een multiple-document interface en informatie verkrijgen in Excel was een no-go.
De combinatie van deze factoren zorgde ervoor dat IBeton op zoek ging naar een nieuw systeem. De referenties en ervaring van Accomodata in combinatie met een demo van Odoo waren overtuigend om met Accomodata in zee te gaan.
Het integreren van de moderne Odoo softwaretoepassing voldeed ook onmiddellijk aan de vraag van een meer gedigitaliseerd facturatieproces voor de klanten van IBeton.
Zoals gepland werd op 2 januari 2020 Odoo Enterprise voor de eerste maal in gebruik genomen. IBeton heeft de nodige tijd genomen om de masterdata van het oude systeem op te schonen en om na te denken over hoe ze in de toekomst willen gaan werken.
De combinatie van een sterke voorbereiding en duidelijke communicatie zorgden voor een vlekkeloze opstart. Iedereen, zelfs de gewoontediertjes, kon goed overweg met de nieuwe manier van werken en al snel werd duidelijk dat de nieuwe bedrijfstoepassing ging zorgen voor een veel efficiëntere manier van werken.
Met slechts enkele klikken heeft IBeton een overzicht van de bestellingen, verkoop en boekhouding. De rapportage mogelijkheden zorgen voor een beter zicht over de onderneming waardoor IBeton sneller kan beslissen en reageren.
Documenten kunnen ze vanuit Odoo online versturen en het systeem geeft meldingen wanneer bepaalde zaken zich voordoen. De agenda zorgt dan weer voor een overzichtelijke planning van het team en voorkomt dubbele boekingen.
Odoo Enterprise wordt bij IBeton zowel gebruikt in de burelen als in het magazijn. Het bureel staat in voor het opmaken van leveringsbonnen, facturatie en communicatie met klanten. De orderafhandeling wordt dan weer geregeld in het magazijn.
Ook voor deze medewerkers was de omschakeling geen enkel probleem, mits een kleine interne opleiding. Ook de externe boekhouder van IBeton heeft toegang tot het Odoo platform om de afsluiting rechtstreeks in hun systeem te doen. Ook hier kunnen we spreken van een efficiënte manier van werken.
Over de toekomst is IBeton duidelijk. Zo willen ze de productie en een meer uitgebreid voorraadbeheer opnemen in hun Odoo platform om een nog beter overzicht binnen hun onderneming te behouden. Ook daarbij kan IBeton rekenen op de steun en expertise van Accomodata.

"Met slechts enkele klikken heeft IBeton een overzicht van de bestellingen, verkoop en boekhouding. De rapportage mogelijkheden zorgen voor een beter zicht over de onderneming waardoor IBeton kan beslissen en reageren."
Z
Facts & figures
- Bedrijf: IBeton
- Sector: Bouw
- Odoo Enterprise - gehost bij Accomodata
- Apps: CRM - Verkoop - Boekhouding - Aankoop - Voorraad - Documenten - Productie - Barcode
- Go Live: 02/02/2020